Friday, August 11, 2017

Resepi Mee Goreng



Assalamualaikum..

Memandangkan esok pagi aku bercadang nak hiking Gunung Datuk (kononnya la), jadi aku ingat tak nak makan berat-berat malam ni. So mee goreng adalah pilihan terbaik kot. Hehe..

Kali ini mee goreng yang aku buat agak basah dan pedas sebab aku letak lebih sikit cili kisar. Baru umpphh!! 

Okey ini bahan-bahan yang aku gunakan. Paling simple tapi sedap hingga menjilat jari jemari. Huhu..

Jumlah hidangan : untuk 2-3 orang

Bahan-bahan :-
1. 1 paket mee kuning (basuh & tos)
2. Bawang merah (tumbuk)
3. Bawang putih (tumbuk)
4. 3 sudu cili kisar
5. Kicap manis
6. 1 sudu sos tiram
7. 1/2 ikat sayur kucai
8. 1/2 genggam sayur tauge
9. 1/2 cawan air
10. Garam & serbuk perasa

Cara penyediaan :-
1. Tumis bawang merah & putih yang telah ditumbuk sehingga kekuningan.
2. Masukkan cili kisar & kacau sehingga pecah minyak
3. Masukkan udang serta air. 
4. Setelah itu masukkan kicap manis, sos tiram, garam & serbuk perasa mengikut kesesuaian rasa.
5. Kemudian masukkan mee kuning. Gaul hingga rata.
6. Akhir sekali masukkan sayur kucai & tauge. Gaul seketika kemudian angkat dan hidang.

Semoga dengan resepi yang simple ni dapat memikat hati suami kita. Ihiks

No comments:

Post a Comment